محل لوگو

محاسبه و پیش بینی تغییرات پوشش گیاهی در مراتع شمال استان گلستان با استفاده از مدل تلفیقی سلول های خودکار و زنجیره مارکف


منتشر شده در اولین کنفرانس بین المللی مخاطرات طبیعی و بحران های زیست محیطی ایران، راهکارها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

مسعود سجادی - دانشجوی کارشناسی ارشد مرتعداری ، دانشگاه گنبد کاووس
بهاره بهمنش - استادیار دانشکده کشاورز ی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس
علی حشمت پور - استادیار دانشکده کشاورز ی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس
علی مستوری - کارشناسی ارشد سنجش از دور ، کارمند اداره کل منابع طبیعی استان گلستان

خلاصه مقاله:
اهمیت پوشش گیاهی به عنوان یک عامل پویاو موثر برشرایط زیستی ایجاب می کند که همواره اطلاعات کمی و کیفی دقیقی از آن تهیه و تغییرات مربوط به آن در بازههای زمانی کوتاه مدت تعین گردد. مدلسازی تغییرات پوشش گیاهی اطلاعات ارزشمند ی را برا ی ادراک بهترفرایندتغییرتعیین عوامل موثر و پیش ینبی مناطق در معرضتغییر فراهم می آورد. در تحقیق حاضر از مدل تلفیقی Markov-CA برا ی شبیه سازی تغییرات پوشش گیاهی در شمال استان گلستان استفاده شد. این مدل که تلفیقی از سلولهای خودکار و زنجیره مارکف است، با افزودن مشخصه مجاورت مکانی به مدل تصادفیزنجیره مارکف، پوشش اراضی را برا ی سالها ی آ ینده پیش بینی میکند. از تصاویر سنجنده ETM سال 2003 و تصاویرسنجنده OLI سال 2015 برای تهیه ی نقشه تغییرات پوشش گیاهی و ارزیابی تغییرات آن درطی زمان استفاده گردیدبهمنظور بررسی ارتباط تغییرات پوشش گیاهی با برخی عوامل محیطی و انسانی و تهیه نقشههای شایستگی کاربری اراضی رابطه رگرسیون لجستیک بین نقشه تغییرات پوشش گیاهی به عنوان متغیر وابسته و عوامل موثر بهعنوان متغییرها یمستقل، برقرار گردید . سپس پوشش و کاربر ی اراضی سال 2020 با استفاده از مدل Markov-CA و برمبنای تغییرات مشاهده شده بین سالها ی 2003 تا 2015 پیش بینی شد. اعتبار سنجی مدل با مقایسه نقشه شبیه سازی شده با نقشههای2003 و 2015 انجام شد.ضریب صحت استخراج شده، نشاندهنده قابلیت بالای این مدل برا ی شبیه سازی تغییرات پوشش گیاهی در شمال استان گلستان میباشد (شاخص کاپا=736 0 )

کلمات کلیدی:
محاسبه و پیش بینی تغییرات گستره پوشش گیاهی، رگرسیون لجستیک، زنجیره مارکف ، سلولهای خودکار


مبلغ واقعی 35,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 33,250 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 105

دیدگاه های کاربران (0)

از قیمت های ما پیداست، که هدف اصلی ما اشتراک گذاری علوم است، اما چون برای جمع آوری و ساخت این مطالب زحمات زیادی کشیده شده است نمی توان که کاملا رایگان ارائه داد. با تشکر مدیریت سایت

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما